ipdap
IPDAP

Home  |  Produkty  |  Členovia  |  Registrácia  |  Inzercia  |  Kontakt  |  Reklama  | IPDAP GROUP |   

Autonómne vozidlá – budúcnosť dopravy, časť 1

Do roku 2030 sa očakáva, že až 60 miliónov automobilov sa bude predávať s autonómnymi funkciami. Mnohí si myslia že autonómne vozidlá (AV) musia byť takmer bezchybné už predtým ako sa uvedú do prevádzky. Výskum spoločnosti RAND však ukazuje, že uvedenie AV na cestu skôr než budú dokonalé, môže zlepšiť technológie rýchlejšie - a môže ušetriť celosvetovo stovky tisíc životov. V úvodnej časti sa pozrieme na definície úrovní autonómie riadenia.

Zatiaľ existuje jediná škála úrovní autonómneho riadenia od  Society of Automotive Engineers (SAE), ktorá celosvetovo zastrešuje okolo 127 tisíc subjektov z oblasti automobilového a leteckého priemyslu a ktorá rozlišuje 6 úrovní autonómie.
Úroveň autonómie 0
Systémy automobilu nemajú nad vozidlom žiadnu kontrolu, ale môžu spustiť aspoň varovanie.
Asi najstarším príkladom bude varovanie pred námrazou prepojené s teplomerom. Niektoré vozidla zobrazujú na displeji iba snehovú vločku, iné pri dosiahnutí nastavenej hranice teploty (obvykle +3/+2 °C až -5/-6 °C) upozornia vodičom aj pípnutím.  Ďalším príkladom je prvá  generácia systému stráženia slepého uhlu, ktoré vodiča informuje rozsvietením LED a pípnutím, pokiaľ dal smerovku a niektoré systémy aj vibráciou volantu, ale nezasahuje do riadenia.
 Úroveň autonómie 1
Vodič musí byť pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu nad vozidlom, ale vozidlo je schopne aspoň čiastočne samostatnej jazdy.
Do tejto úrovne patria systémy adaptívneho tempomatu, druhá generácia kontroly jazdy v pruhoch, ktorá už koriguje dráhu jazdy, systémy automatického parkovania a ľubovoľná kombinácia týchto systémov.
Úroveň autonómie 2
Vodič musí detekovať všetky objekty a udalosti a reagovať v okamžiku, keď automatický systém nezareaguje alebo nezareaguje správne. Automatický systém má na starosti zrýchľovanie, brzdenie aj zatáčanie a je deaktivovaný, akonáhle  vodič prevezme kontrolu nad vozidlom.
Presne sem patrí prvá generácia autopilota Tesly,  kedy musí vodič  stále venovať pozornosť riadeniu a mať ruky na volante.
Úroveň autonómie 3
V známom a obmedzenom  prostredí (napríklad na diaľniciach) nemusí vodič venovať pozornosť  riadeniu.
Napr. prvá generácia autopilota Tesly to síce zvládne, avšak jeho využitie tak myslené nebolo. Druhá generácia Tesly je na tento režim už pripravená a to i v základnej verzii autopilota s menším počtom kamier.
 Úroveň autonómie 4
Automatizovaný systém môže kontrolovať vozidlo temer za všetkých okolností, s výnimkou mimoriadnych poveternostných podmienok. Vodič musí zapínať autonómne riadenie, len keď to je bezpečné a pri spustení autonómneho režimu už jeho účasť na riadení nie je potrebná.
 Úroveň autonómie 5
„Vodič“ určí iba cieľovú destináciu a prípadne naštartuje. Ostatné si vozidlo zabezoečí úplne samé – bez vodiča. Automatizovaný systém dopraví vozidlo kamkoľvek je potrebné (a kde je to legálne).
Od roku 2018 bude tento režim dostupný vo všetkých Teslách vyrobených tento rok v októbri a neskoršie a vybavených najvyšším stupňom Autopilota.


Zdroj: www.wikipedia.org, www.tesla.com
Bookmark and Share

späť

AUTOSALÓN 2017 Bratislava

.

viac...

Motocykel 2017

viac...

Reklama

Odborný garant portálu

Vyhľadávanie

 
  rozšírené vyhľadávanie

Prihlásenie

Meno
Heslo
    Strata hesla

Kooperačná burza

VYSKÚŠAJTE

Linky


viac...